دبير شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي استان يزد گفت: اطلاع رساني و اطلاع يابي، ارتباطات مردمي و انجام امور فرهنگي مهمترين مأموريت هاي روابط عمومي است و روابط عمومي قابل، آن نوع روابط عمومي است كه با جديدترين فنآوري و شيوه هاي اجراي ماموريت ها آشنا باشد.
محمد رضا ملك ثابت در گفتگو با ايسنا- در خصوص اهميت روابط عمومي با اشاره به اينكه ارتباطات، براي مديران سازمان، يك ابزار تصميم سازي و يك فرآيند اساسي در سازمان است گفت: ارتباطات، يك جريان دو سويه است و روابط عمومي نقش به سزايي در برقراري ارتباطات بين سازمان و مخاطبان استراتژيك آن ايفا مي كند.
وي افزود: بررسي ها نشان مي دهد در اكثريت سازمانها، روابط عمومي در مديريت استراتژيك مشاركت داده نمي شود و يا اصلا توجه خاصي از سوي مديريت به نقش مشورتي روابط عمومي نمي شود حال آنكه روابط عمومي به عنوان بخشي از مديريت استراتژيك در سازمان است كه هر گاه بتواند به وظايف و مسئوليت علمي خود جامعه عمل بپوشاند موفق خواهد بود و از وقوع بحران جلوگيري مي كند. وي ادامه داد: معمولا بحران ها از طريق دو جبهه دروني و بيروني، سازمان را تحت تاثير قرار مي دهند. حل بحران داخل سازمان به عهده مديران ارشد و مياني است اما در بعد برون سازماني، اين روابط عمومي است كه مي تواند با ارتباط مستمر و موثر علاوه بر جلوگيري از ايجاد شايعه، ذهن افكار عمومي را به سوي كاهش و رفع بحران سوق دهد. ملك ثابت در خصوص روابط عمومي الكترونيك در سازمانها اذعان داشت: از آنجايي كه مهمترين محل و بهترين درگاه براي توسعه الكترونيكي ادارات، روابط عمومي ها هستند بنابراين اداراتي كه مي خواهند به تجهيزات جديد مجهز شوند و از برکات فناوري هاي نو بهره مند شوند مي بايست اولين گام هاي تحول را از روابط عمومي خود شروع كنند. وي افزود: نكته اي كه غالبا فراموش مي شود اين است كه براي پياده كردن روابط عمومي الكترونيك به دو مؤلفه اصلي احتياج است و تا اين مهم تامين نشود، روابط عمومي الكترونيك تحقق پيدا نمي كند. به عبارتي براي پياده نمودن روابط عمومي الكترونيك ابتدا مي بايست نيروي انساني متخصص داشته باشيم؛يا اينکه نيروهاي موجود را با آموزش، توانمند کنيم و يا اين كه از نيروهاي جواني که تحصيلات مربوط به اين رشته را دارند و توانمندي كافي براي كار با رايانه و وسايل پيشرفته را فرا گرفته اند و در نهايت بتوانند از ظرفيت مجازي سيستم ها بهره برداري نمايند استفاده کنيم. دوم اينكه تجهيزات لازم براي اجراي روابط عمومي الكترونيك را در اختيار داشته باشيم. وي با اشاره به اين كه در حال حاضر در بعضي از ادارات استان هيچ كدام از اين دو مؤلفه تامين نشده است گفت: در صورتي كه يكي از اين دو مؤلفه تامين نشود نمي توان انتظار تحقق روابط عمومي الكترونيك را داشت. مشاور استاندار يزد در خصوص اقدامات انجام شده براي ايجاد روابط عمومي الکترونيک گفت:بحمد الله با تلاش هاي صورت گرفته از جمله توجيه مديران دستگاه هاي اجرايي توانسته ايم مديران را مجاب نمائيم كه روابط عمومي ها را از نظر تشکيلات و جايگاه، توانمند كنند و از طرفي با برگزاري دوره هاي آموزشي جهت مديران و كارشناسان روابط عمومي، آنان را با جديدترين پيشرفت هاي علم ارتباطات آشنا مي كنيم و به طور كلي هدف شکلي ما در روابط عمومي استانداري، ايجاد روابط عمومي مجازي در سطح استان است و سعي مي كنيم امكانات لازم را در اين رابطه فراهم آوريم.
مدير روابط عمومي استانداري اطلاع رساني و اطلاع يابي، ارتباطات مردمي و انجام امور فرهنگي را مهمترين مأموريت هاي روابط عمومي برشمرد و اظهار داشت: روابط عمومي قابل، آن نوع روابط عمومي است كه با جديدترين فنآوري و شيوه هاي اجراي ماموريت ها آشنا باشد. وي تصريح كرد: به منظور آگاهي روابط عمومي ها با جديدترين شيوه هاي علمي، يك دوره 120 ساعته آموزش تخصصي روابط عمومي ها و آموزش مهارت شغلي براي مديران روابط عمومي طراحي كرده ايم و با هماهنگي مديريت آموزش و پژوهش، تصميم داريم جلسات و همايش هاي آموزشي ماهانه را برگزار نمائيم.
وي ارتقاء سطح دانش تخصصي و مهارت شغلي مديران و كارشناسان روابط عمومي و تبيين ديدگاه هاي دولت نهم در خصوص مقوله روابط عمومي و رسانه ها را از اهداف اصلي همايش روابط عمومي دانست و ابراز داشت: آشنايي مديران روابط عمومي سازمانهاي مختلف با يكديگر، تبادل تجارب و خلاقيت هاي کاري و انتقال جديدترين شيوه هاي کار در روابط عمومي به يكديگر از جمله بركات برگزاري همايش است.
وي خاطر نشان كرد: تاكنون دو همايش از اين دست با حضور دكتر مير عبداللهي مشاور وزير و مدير كل روابط عمومي وزارت كشور و دكتر عباس زاده عضو هيات علمي گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائي برگزار شده و در نظر داريم در همايش هاي بعدي از اساتيد جهاني همچون پروفسور حميد مولانا استاد برجسته ارتباطات در دانشگاه هاي آمريكا استفاده نمائيم. وي افزود: همايش دوم در آستانه روز ملي روابط عمومي با حضور 180 نفر از مديران و كارشناسان روابط عمومي و مسئولان رسانه هاي گروهي برگزار گرديد.
وي اظهار داشت: رسانه ها از نظر ماموريت به مثابه روابط عمومي عمل مي كنند و به دليل اينكه رابط بين مردم و دستگاه ها و مديران هستند يك نوع روابط عمومي محسوب مي شوند و روابط عمومي از آن حيث كه رابط بين رسانه ها و مسئولين است خودش يك رسانه براي ساير رسانه هاست، بنابر اين حوزه ماموريت روابط عمومي و رسانه خيلي به هم نزديك است و در صورتي كه اين دو نهاد، تعامل خوبي با يكديگر داشته باشند به اهداف مشترك خود از قبيل اطلاع رساني خدمات دولت، اعلام نظرات مردمي به مسئولين و پيگيري حل مشكلات مردم مي رسند.
وي در پاسخ به اين كه روابط عمومي ها با رسانه ها همكاري چنداني ندارد اذعان داشت: روابط عمومي ها مي بايست رسانه ها را از خودشان بدانند و از نظر ما آن مديري در روابط عمومي توانمند است كه هر چه بيشتر بتواند از حداکثر ظرفيت رسانه ها براي اجراي مسئوليت هاي خود استفاده ببرد و از طرفي رسانه ها مي بايست نوعي همكاري متقابل با روابط عمومي داشته باشند و آن اين كه رسانه ها تنها به ارسال اخبار فاكسي از طريق ادارات اكتفا نكنند و خود پيگير تهيه خبر باشند و به مردم در زمينه آگاهي از خدمات دولت و عملكرد دولتمردان و دفع شايعات و جنگ رواني دشمن كمك كنند. ملك ثابت ياد آور شد: از رسانه ها انتظاراست به جاي يک خبرنگار از خبرنگاران تخصصي استفاده نمايند و اين گونه نباشد كه خبرنگار يک نشريه، همه نوع خبر و گزارشي را (اعم از سياسي، فرهنگي، اقتصادي، ورزشي، هنري و...) به تنهايي پوشش بدهد چرا كه اين چنين امري منجر به افت كيفيت و ارائه ناقص اخبار تخصصي مي شود.وي با بيان اين مطلب كه دولت براي اولين بار 27 ارديبهشت ماه را روز ارتباطات و روابط عمومي نامگذاري نموده است اظهار داشت:
چنين اقدامي از سوي دولت به منظور گسترش برنامه هاي روابط عمومي در كشور است و باعث تدوين آئين نامه جامع روابط عمومي ها شده است که بر اساس آن، متولي روابط عمومي از اين به بعد به جاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شوراي اطلاع رساني دولت زير نظر مستقيم هيئت دولت مي باشد.
وي آئين نامه جامع روابط عمومي را موجب تقويت و كمك به انسجام روابط عمومي ها دانست و اضافه كرد:همانطور كه اغلب مديران روابط عمومي گلايه دارند، روابط عمومي در تشكيلات اداري ساختاري متناسب با وظايف و ماموريت هاي محوله ندارد و لذا اگر بخواهيم روابط عمومي موفق و قابلي داشته باشيم مي بايست زمينه بازنگري و ايجاد ساختار مناسب براي روابط عمومي ها را فراهم كنيم كه اين اقدام دراستان يزد از روابط عمومي استانداري شروع شده است و با تشكيل كار گروه تخصصي براي ارتقاء جايگاه روابط عمومي ها تلاش مي كنيم در وهله اول جايگاه در خور شأني براي روابط عمومي استانداري طراحي كنيم.
دبير شوراي اطلاع رساني استان تصريح كرد: شوراي اطلاع رساني استان به رياست معاون سياسي و امنيتي استاندار و دبيري مسئول روابط عمومي استانداري تشكيل شده است كه ماموريت اصلي آن سياست گذاري در امر اطلاع رساني و ارائه خبر به مردم است. وي افزود: از آنجائي كه اكثريت اخبار ممكن است به مردم نرسد و يا اطلاع رساني خوب و شفاف صورت نگيرد و زمينه را براي سوء استفاده بدخواهان فراهم نمايد لذا اين شورا تشكيل شد تا اينگونه موانع رفع شود.
ملك ثابت افزود: روابط عمومي ها وظيفه دارند در حيطه ماموريت خودشان اطلاع رساني سريع و به موقع داشته باشند و از ارائه اخبار گزينشي خودداري كنند تا اينكه عدالت اطلاعاتي كه خود زمينه ساز عدالت اجتماعي است در سازمانها تحقق يابد.
وي با اشاره به اينكه هم اكنون اطلاعات به عنوان يكي از سرمايه هاي اصلي سازمان محسوب مي شود گفت: با توجه به اين كه بعضي از افراد جامعه با دستيابي سريع به اطلاعات مي توانند براي خود موقعيت اجتماعي و اقتصادي فراهم آورند بنابراين شوراي اطلاع رساني از روابط عمومي ها مي خواهد اطلاعات مربوط به امتيازات و طرح ها و پروژه ها را به طور يكسان به اطلاع همه مردم برسانند تا جلو ايجاد زمينه هاي رانت خواري و تبعيض گرفته شود.
همچنين روابط عمومي ها بايد حرفهاي مردم را به گوش مسئولين برسانند و با پيگيري حل مشکلات عمومي موجبات رضايت بيشتر خداوند را فراهم نمايند.
مدير روابط عمومي استانداري در پايان متذكر شد: از مسئولين و مديران هم مي خواهيم به روابط عمومي ها در ارائه پاسخهاي مناسب به نقدهاي مردمي كمك كنند تا با اهميت دادن به نقدهاي منصفانه، جريان نقد مثبت و سازنده در كشور ايجاد شود.
يزدفردا
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
چهارشنبه 25,دسامبر,2024